Lepší psychologie v boji proti kouření

Reklamní agentury, které propagují tabákové značky mají velmi účinnou strategii. Naprogramují naše podvědomí tak, aby si automaticky spojovalo kouření s pocitem výjimečnosti, sexappealu, klidu, nezávislosti nebo drsňáctví. Je až zarážející, jak se jim to daří. Proti této snaze stojí úsilí Ministerstva zdravotnictví, které se marně snaží svázat kouření s rizikem špatného zdraví a rakoviny. Tato strategie už je ale mnohem méně efektivní. Důvod je poměrně jasný. Když si zapálíte cigáro, tak budete cool a sexy okamžitě (podle reklamy). Rakovinu ale dostanete „možná“ a až bůhví kdy. Pozitivní pocit je v tomto případě pro náš mozek daleko reálnější než potenciální riziko někdy v budoucnosti. V našem mozku je možné svázat jakoukoliv činnost s určitou mírou utrpení nebo potěšení. Jestliže je něco svázáno s obojím, jako v případě kouření, vždycky vyhraje ten pocit, který je momentálně reálnější. Reálnější jsou příjemné pocity, které vznikají díky reklamní vazbě cigarety na zábavu s přáteli, cool drsňáka, záhadnou cizinku, Formuli 1, nezávislou osobnost, atd. Vzkaz pro odpůrce kouření Pokud máte v popisu práce bojovat proti kouření, zkuste se tak trochu zamyslet na tím, jestli by nebylo lepší použít stejně účinné zbraně, jako to dělají reklamní agentury. Zde mám několik návrhů na nápisy na krabičky cigaret.

Ministerstvo zdravotnictví varuje! Kuřák páchne!
Ministerstvo zdravotnictví varuje! Po kouření budete smrdět, takže nikoho nelíbejte!
Ministerstvo zdravotnictví varuje! Cigareta na Vás prozradí, že jste slaboch!
Ministerstvo zdravotnictví prosí, nechoďte s cigaretou mezi slušné lidi.
Ministerstvo zdravotnictví prosí, po kouření se raději umyjte kvůli zápachu.

Profík by jistě vymyslel lepší. Přeci jen nejsem reklamní expert, ale princip je snad jasný. Zkuste třeba něco navrhnout v komentářích pod článkem. Možná si to přečtou na ministerstvu.

Tomáš Bleša
Programuju v Javě, podnikám (anneca.cz), mám rád tech.hračky, maso, chytré debaty, nové úhly pohledu, doutníky, whisky a lidi, co se moc nežerou.

komentářů 10

  1. Nápisy na krabičkách, antireklama, stygmatizace kouření… všechno je to zaměřeno primárně na děti – tedy na část populace, která se zrovna o to zdraví stará asi ze všech nejméně. Většina nových kuřáků jsou mladí lidé. Marketéři to vědí a zcela správně se snaží zaujmout nové potencionální zákazníky tím, co je v jejich věku skutečně zajímá (lifestyle a sebeprezentace).

    „Ministerstvo zdravotnictví upozorňuje! Mezi úspěšnými lidmi je nízké procento kuřáků!“

    „Ministerstvo zdravotnictví varuje! Kuřáci jsou ve společnosti neoblíbení!

    „Ministerstvo zdravotnictví upozorňuje! Kouření značí sebevražedné tendence!“

    „Ministerstvo zdravotnictví varuje! Kouření vážně poškozuje vaši dobrou pověst!“

    „Ministerstvo zdravotnictví upozorňuje! Kouření je pro děcka!“

  2. Texty jakéhokoliv typu jsou zcela mimo účinnost, protože mozek myslí v obrazech nikoli textech viz „Psychologie vlivu a Magie úspěchu“ na: http://www.abcentrum-iq-psychologie-kurzy-kariera.com/magie-uspech-vliv-psychologie.html

    Už před mnoha lety jsem na školení pro Tabák a.s. (Philip Morris) vysvětloval, jak má vypadat účinná reklama a proč texty s nápisy Ministerstvo zdravotnictví … XY jsou zcela k smíchu. Na ministerstvu zdravotnictví za to nemůžou, že nerozumí lidské psychice, když prošli vzdělávacím systémem za který je zodpovědné ministerstvo školství, které o lidském mozku nemá ani páru:(

    Libor Činka
    hypnoterapeut a specialista v NLP (neuro-lingvistické programování)

  3. Libor Činka: Že by texty byly „úplně“ bez účinku se mi nezdá. Myslím, že se dá text napsat tak, aby v mozku vznikl potřebný obraz po jeho přečtení. Nicméně, jsou země, kde je na cigaretách obrázek (např. děravých černých plic, apod.)

  4. Ad Tomáš Bleša: … myslím, že se dá text napsat tak, aby v mozku vznikl potřebný obraz po jeho přečtení… Libor Činka „No, a v tom je právě problém č. 1 … po jeho přečtení… A pak je tu hlavní problém č. 2 a to, intenzivní prožití významu, čehož se u kuřáků těžko dočkáte, protože jsou experti v popírání možného vlivu cigaret na své zdraví.

    Libor Činka
    hypnoterapeut
    P.S.
    Až díky opakované hypnóze se daří zintenzivnit pochopení kuřáků, tak, aby byli schopni odmítat cigarety.
    http://www.abcentrum-iq-psychologie-kurzy-kariera.com/hypnoza.html

  5. Také myslím, že by šly vymyslet texty, které by fungovaly podstatně lépe… Problém by ale téměř jistě nastal v lobby tabákových firem, které by nápisy typu „Ministerstvo zdravotnictví varuje! Kuřák páchne!“ asi jen tak nepřipustily..

  6. Tomáši,
    tohle se ti moc povedlo. Pokud by to myslelo ministerstvo zdravotnictví vážně (tj. pokud by tam byl někdo zodpovědný za to, že tam dělají něco, co opravdu funguje) tak prosadí zákon, že místo nadpisu musí tabáková firma věnovat stejně penez na svojí reklamu i na antireklamu – takže půlka krabičky by měla lascivně vyvedeného smraďocha od předního světového malíře a v televizi by se před zprávama promítaly reklamy, ze kterých by bylo jasné, že kuřák páchne.

    1. Pochybuju, že si výrobci cigaret myslí, že jejich reklama je k ničemu, protože kdo chce kouřit, tak to bude dělat i bez reklamy. Ne, myšlenka se neprosadí sama. Je třeba jí pomoct.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *