Tlačítko Like od Facebooku – skeptický pohled

V průběhu víkendu jsem se dostal do krátké výměny názorů ohledně tlačítka Like od Facebooku. Dal jsem na Twitteru k dispozici svůj názor, že tlačítko Like (Líbí se mi) je módní vlnou. Jelikož se k tématu nezvládám vyjádřit ve 140ti znacích, dovolím si publikovat tento krátký článek.

Hned, jak jsem se dověděl, že je nové tlačítko od Facebooku, stal se ze mě okamžitě skeptik. Nejprve jsem neuměl vysvětlit proč, ale tady se o to pokusím a sám si přitom urovnám své důvody. Takže začněme tím, co budou asi všichni ignorovat.

Facebook a bezpečnost

Rovnou říkám, že nejsem expertem na bezpečnost a ochranu soukromí. Měl jsem pouze tu čest párkrát popíjet kávu s člověkem, který se profesionálně živí tím, že z hromady zdánlivě nevinných informací dokáže vydolovat důležité informace. Vydělává si tak, že na zakázku sestavuje profily lidí (např. když si chce banka prověřit, jestli může poskytnout velký úvěr).

Vždycky po rozhovoru s ním mi běhá mráz po zádech a mám chuť vymazat všechny stránky, na kterých je nějaká moje osobnější informace. Řeknu to asi takhle, běžný člověk nemá ani páru o tom, jakou mozaiku je možné sestavit z tweetů, spojení na facebookové přátele, fotek a nebo stisků tlačítka Like. Běžně ani netušíme, k jakému účelu může být za 20 let použita naše dnešní stránka na FB. Jediný důvod, proč FB funguje, je ten, že netušíme.

Tak, tolik k teoriím spiknutí a jdeme dál a trochu více k The Tlačítku.

Like umožní Facebooku konkurovat Googlu s vyhledáváním

Tak tohle je, myslím, rána úplně vedle. Tlačítko Like nebude mít nikdy takovou penetraci, aby šlo z informací o klikání řadit globální výsledky hledání. Natož, aby takový vyhledávač dokázal porazit Google. Proč konkrétně?

  1. Google Page Rank už dávno nejsou jen počítané prolinky. Algoritmus má za sebou několik let „vytuňování“. Myslet si, že nějaký nový vyhledávač přeskočí léta ladění je, myslím, naivní.
  2. Tlačítko Like bude v mnoha sítích blokované. Troufnu si říct, že nás čeká nová vlna firewallů, které budou blokovat traffic na sociální sítě ve firmách. Nelze postavit hledání na něčem, co lze v korporátních sítích blokovat. Blokování domény facebook.com se přímo nabízí a správci sítí budou mít její zákaz v popisu práce.
  3. Pokud mohou weby s tlačítkem Like získat výhodu pozice v nějakém silném vyhledávači, okamžitě přijdou roboti. Osobně se domnívám, že už v době psaní tohoto článku někdo programuje robota, který bude simulovat kliky na Like. Takový robot se běžně odhaluje pomocí technologie Captcha. Ta je ale u tlačítka Like nepoužitelná.

Sociální spam

Nevím, jestli něco jako sociální spam existuje, ale já tímto pojmem chci vyjádřit dvě věci. Tou první je, že tlačítko Like bude zahlcovat Facebook a může začít po pár měsících vzbuzovat odpor u skalních uživatelů Facebooku.

Za druhé, domnívám se, že ostatní firmy nenechají Facebook, aby měl nějaké exkluzivní tlačítko, které oni nemají. Napadá mě jako první Buzz Like a pak přijdou další. Pochybuju, že weby budou mít chuť strkat na každou stránku šest Like tlačítek. Spousta webmasterů to pořeší tak, že nedá tlačítko žádné. Mimochodem, vzpomenete si ještě na ta malá tlačítka 88×31 bodů, které byly na konci 90. let skoro na každém webu. Běžně jich v patičce webu bylo víc jak 10. Pak začaly pěkně postupně mizet.

Gadgety sociálních sítí hyzdí stránky

Lidé mají různý vkus, ale jsem přesvědčený, že když plácnete na stránku s promakaným designem tlačítko od jiného designera a v jiné barvě, bude to vždycky vypadat blbě.

Možná, že Facebook zareaguje tak, že dá možnost udělat vlastní design tlačítka (nevím, jestli už to nejde). V tom případě se ale omezí funkčnost tlačítka, protože zmizí ze zorného pole lidem, kteří jsou na FB design zvyklí.

Gadgety sociálních sítí komplikují stránky

Jednoduchost je trendem doby. Všechno musí být maximálně Easy. Doplňování tlačítek do stránek jde přímo proti tomuto trendu. Na jedné straně vymýšlíme technologie, které nám řeknou, kam se návštěvník stránky první podívá a kam nejčastěji kliká. Snažíme se jej nalákat do registračního formuláře nebo k tlačítku „Order Now“. Mást návštěvníka dalším tlačítkem (a za chvíli tlačítky) mi nedává smysl. Snad jen u webů, které mají reklamu jako dominantní business model.

Až se např. firma Apple rozhodne, že dá na stránky tlačítko Like, tak změním názor na tento bod. Obávám se ale, že se to nikdy nestane. Vsadil bych na to malíček na levé ruce.

Tomáš Bleša
Programuju v Javě, podnikám (anneca.cz), mám rád tech.hračky, maso, chytré debaty, nové úhly pohledu, doutníky, whisky a lidi, co se moc nežerou.

komentáře 2

  1. No a hlavne – facebook doopravdy nema kazdy a ani mit nebude, a pritom jsou to taky lidi, kteri internet denne vyuzivaji.

  2. Jen velmi stručně:

    Souhlasím, že tlačítko „Like“ je spíše módní vlnou, která ovšem může být dlouhodobější. Patrně hodně vzroste počet všech kliků na toto tlačítko.

    K využití: K vyhledávání to využít patrně nepůjde z výše zmíněných důvodů. Vypovídací hodnota toho, že na něco kliklo tolik uživatelů, je nízká. Vyhledávání spíše půjde směrem personalizace, kdy se google bude snažit o uživateli vědět co nejvíce – ať již dle jeho využívání google produktů či dle jeho profilech na sociálních sítích – a podle toho uspořádat výsledky. Dva různí uživatelé tak na stejný dotaz budou moci dostat zcela odlišné výsledky. Výsledkem tedy je částečné oslabení důležitosti GPR a možný alespoň malý vliv tlačítka „Like“ za předpokladu, že se povede vyhledávači propojit individální profil s facebookem….

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *